شش ماده اولیه که متخصصان تغذیه توصيه به اجتناب در مصرف دارند

   
 

 

بسیار از مواد اولیه و افزودنی وجود دارند که مصرف آنها برای بدن خالی از ضرر نیست و بسیاری از متخصصان تغذیه سعی می کنند که از مصرف آنها اجتناب کنند. در زیر به برخی از این مواد اشاره می کنیم:

  • رنگ کارامل

  • اگرچه نتایج تحقیقات بر روی نمونه های حیوانی، سرطان زا بودن کارامل را رد کرده است، اما متخصصان همچنان معتقداند که بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و از مصرف این ماده خود داری کنید.

  • شیرین کننده های مصنوعی

  • شیرین کنندهای مصنوعی کالری ندارند، اما مضرات آنها مطمئنا خاصیت بدون کالری بودن آنها را خنثی می کند. این شیرین کننده ها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش داده و مصرف مواد کالری دار را در طول روز افزایش می دهند. اینگونه شیرین کننده ها 700 بار از شکر طبیعی شیرین تر هستند و اشتهای شما را زیاد می کنند.

  • چربی ترانس

  • این چربی ها، چربی های اشباع نشده مصنوعی هستند که به غذاهای فرآوری شده افزوده می شوند تا ماندگاری آنها را بالا ببرند. متاسفانه این گونه چربی ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهند.

  • شربت ذرتغني ازفروکتوز

  • وجود این ماده به خوبی نشان می دهد که غذا به شدت فرآوری شده و حاوی مقادیر زیاد شکر است. این ماده تنها به نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین محدود نمی شود، پس فریب نخورید. شربت ذرت غني از فروکتوز در بسیاری از نانهای حبوبات، مافین ها، سس کچاپ و سس های سالاد وجود دارد
  • .
  • شکر

  • اگر این ماده در میان سه ماده اصلی یک خوراکی باشد، متخصصان تغذیه به هیچ عنوان آن را مصرف نخواهند کرد.

  • مونو سدیم گلوتامات

  • مونوسدیم گلوتامات معروف ترین تشدید كننده طعم و مزه غذاهای فرآوری شده از جمله سوپ‌های آماده پودری است و طبق یافته‌های علمی پژوهشگران ژاپنی، مصرف بیش از حد و مستمر محصولات حاوی این افزودنی، در برخی افراد موجب حساسیت شده و می‌تواند به شبكیه چشم آسیب بزند و موجب بروز سردرد، تنگی نفس، تهوع و احساس سوزش در عضلات شود و احتمال تشدید آسم، حملات میگرن و اختلال در ریتم ضربان قلب می شود. این ماده نیز از جمله موادی است که اکثر متخصصان تغذیه از آن اجتناب می کنند.

 

شش ماده اولیه که متخصصان تغذیه توصيه به اجتناب در مصرف دارند

 

بسیار از مواد اولیه و افزودنی وجود دارند که مصرف آنها برای بدن خالی از ضرر نیست و بسیاری از متخصصان تغذیه سعی می کنند که از مصرف آنها اجتناب کنند. در زیر به برخی از این مواد اشاره می کنیم:

  • رنگ کارامل
    اگرچه نتایج تحقیقات بر روی نمونه های حیوانی، سرطان زا بودن کارامل را رد کرده است، اما متخصصان همچنان معتقداند که بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و از مصرف این ماده خود داری کنید.
  • شیرین کننده های مصنوعی
    شیرین کنندهای مصنوعی کالری ندارند، اما مضرات آنها مطمئنا خاصیت بدون کالری بودن آنها را خنثی می کند. این شیرین کننده ها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش داده و مصرف مواد کالری دار را در طول روز افزایش می دهند. اینگونه شیرین کننده ها 700 بار از شکر طبیعی شیرین تر هستند و اشتهای شما را زیاد می کنند.
  • چربی ترانس
    این چربی ها، چربی های اشباع نشده مصنوعی هستند که به غذاهای فرآوری شده افزوده می شوند تا ماندگاری آنها را بالا ببرند. متاسفانه این گونه چربی ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهند.
  • شربت ذرتغني از فروکتوز
    وجود این ماده به خوبی نشان می دهد که غذا به شدت فرآوری شده و حاوی مقادیر زیاد شکر است. این ماده تنها به نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین محدود نمی شود، پس فریب نخورید. شربت ذرت غني از فروکتوز در بسیاری از نانهای حبوبات، مافین ها، سس کچاپ و سس های سالاد وجود دارد.
  • شکر
    اگر این ماده در میان سه ماده اصلی یک خوراکی باشد، متخصصان تغذیه به هیچ عنوان آن را مصرف نخواهند کرد.
  • مونو سدیم گلوتامات
    مونوسدیم گلوتامات معروف ترین تشدید كننده طعم و مزه غذاهای فرآوری شده از جمله سوپ‌های آماده پودری است و طبق یافته‌های علمی پژوهشگران ژاپنی، مصرف بیش از حد و مستمر محصولات حاوی این افزودنی، در برخی افراد موجب حساسیت شده و می‌تواند به شبكیه چشم آسیب بزند و موجب بروز سردرد، تنگی نفس، تهوع و احساس سوزش در عضلات شود و احتمال تشدید آسم، حملات میگرن و اختلال در ریتم ضربان قلب می شود. این ماده نیز از جمله موادی است که اکثر متخصصان تغذیه از آن اجتناب می کنند.